Jacht S/V Crystal
– jacht morski o nieograniczonej autonomiczności pływania
Jacht S/V Crystal to prawdziwy oceaniczny cruiser o nieograniczonej autonomiczności pływania. Zapewniają ją potężne panele słoneczne (1140 W), najlepszy na rynku 500 W generator wiatrowy D-400 (możecie go zobaczyć na niemal wszystkich okołoziemskich regatach, co mówi samo za siebie), alternator 200 amperów, oraz odsalarka produkująca 200 litrów wody na godzinę. Dwa systemy Inmarsat i jeden Iridium Go zapewniają bezpieczeństwo i komfort w postaci wielu aktualnych prognoz pogody i możliwość kontaktu z brzegiem niezależnie od tego, gdzie znajduje się jacht. Do tego wydajne ogrzewanie Eberspracher.
Jest to najlepiej wyposażona jednostka oceaniczna na polskim rynku rejsów w klasie do 15 m.
Bezpieczeństwo i komfort przede wszystkim
Jacht S/V CRYSTAL zarejestrowany jest na 11 osób, ale zabieramy tylko sześć dla wygody uczestników. Razem z Michałem i Olą jest nas maksymalnie 8 osób. Wszyscy śpimy w czterech dwuosobowych kabinach. Nikt nie śpi w mesie.
Przez ostatnie 10 lat nasz jacht zorał Morze Śródziemne, był wszędzie od Norwegii, przez Islandię, aż po Przylądek Horn, który opłynął dwukrotnie. Pięciokrotnie przepłynął Atlantyk, raz Pacyfik oraz Ocean Indyjski. W latach 2013-2016 pokonał ponad 55 tys. Mm w naszym pierwszym Rejsie Dookoła Świata. Bez żadnego wypadku przepłynął już ponad 170 tys. Mm przy każdej pogodzie i udowodnił, że jest bezpieczny i godny zaufania.
W dziale O NAS zobacz na interaktywnej mapie gdzie już byliśmy. Za rufą jachtu S/V Crystal jest ponad 80 odwiedzonych krajów i 170 tys. Mm!
Środki bezpieczeństwa na S/V Crystal
Bezpieczeństwo na naszej Krysi to nasze oczko w głowie. Nasze wyposażenie ratunkowe oraz do wzywania pomocy wykracza poza wymogi dla jachtów oceanicznych. Nie dość, że mamy tego sprzętu dużo, to jeszcze są to zawsze topowe światowe marki. Wszystko po to, że gdyby kiedyś (odpukać w niemalowane) doszło do wypadku mieć do dyspozycji środki, na których można polegać.
Uprawiamy żeglugę oceaniczną po najdalszych zakamarkach naszego globu i zdajemy sobie sprawę, że musimy być totalnie samowystarczalni w każdym względzie.
Wszyscy członkowie załogi mają do dyspozycji pneumatyczną kamizelkę 270 N wyposażoną w nadajnik AIS MOB, który odpala się automatycznie razem z kamizelką. Oznacza to że w razie wypadnięcia za burtę zostaną natychmiast zlokalizowani i podebrani na pokład.
Wyposażenie bezpieczeństwa:
- tratwa ratunkowa Viking RescYou ISO9650-1/ISAF certified
- EPIRB GME MT 403G – automatyczna aktywacja w wodzie
- INMARSAT Mini C z DSC – satelitarny DISTRESS. Część GMDSS. email
- IridiumGO! – tracker + satelitarne wzywanie pomocy GEOS, email, telefon
- Pneumatyczne kamizelki 270N –
- Każda kamizelka z zintegrowanym transponderem AIS MOB
- nadajnik AIS klasy B Easy TRX2
- radio UKF z DSC
- pirotechnika SOLAS
- 3 przenośne radia UKF (w tym 2 wodoodporne)
- reflektor radarowy
- 2 dryfkotwy
- ręczne pompy zęzowe – 3 sztuki
- automatyczne pompy zęzowe – 6 sztuk
- pławki świetlne – 2 sztuki
- podkowy ratunkowe – 2 sztuki
Niektórych z Was może zastanowić brak odbiornika NAVTEX. Komunikaty NAVTEX odbieramy drogą satelitarną za pomocą IridiumGo! lub Inmarsat Mini C. Oba odbiorniki oczywiście o zasięgu globalnym. Dlatego posiadanie jeszcze jednego odbiornika o mocno ograniczonym zasięgu nie ma sensu.
Żagle na jachcie S/V Crystal
Nasz jacht S/V Crystal wyposażony jest w dwa komplety żagli podstawowych oraz foka sztormowego o powierzchni 10 m2.
Nasze żagle to:
- Genua 140% (69 m2) z 2019 roku
- Grot 46 m2 z 2017 roku
- Genua 150% oraz drugi grot w zapasie
- Fok sztormowy 10 m2
Olinowanie stałe
Olinowanie stałe mamy na naszej Krysi dość mocno przewymiarowane. Wszędzie są to stalówki 1×19 o średnicy od 10 do 14 mm. Końcówki zaciskowe systematycznie wymieniamy na zakręcane typu “Norseman”.
Mamy w zapasie po 20 metrów stalówki 12 mm oraz 10 mm. Do tego góra ściągaczy różnego typu, końcówek zakręcanych, przetyczek, nakrętek…
Dzięki temu niezależnie od miejsca, w którym się znajdujemy możemy za pomocą narzędzi jachtowych wymienić każdą wantę czy sztag.
Silnik, elektryka, źródła prądu
S/V Crystal napędzana jest silnikiem Yanmar 4JH2-DTE o mocy 88 KM. Silnik napędza dwa alternatory o łącznym maksymalnym prądzie aż 340 amperów. Alternatory to Balmar AT – 200 (200 amperów) oraz robiony na zamówienie alternator Marka Grassera, który jest zamontowany tyłem do przodu 😉
Oba alternatory są sterowane za pomocą zewnętrznego regulatora Balmar Max Charge MC-612 Dual. . Mocarze ci są w stanie naładować nasze akumulatory z typowych 10% do 100% naładowania w niecałe 3 godziny!
Niedawno przesiedliśmy się na akumulatory litowe o pojemności 600Ah. Był to niewiarygodny skok jakościowy. Więcej o naszej instalacji przeczytacie TUTAJ.
Mimo bardzo wydajnych alternatorów i tak głównie zużywamy ekologiczną energię odnawialną. Na jachcie mamy 1140 Watt paneli słonecznych zarządzanych 2 regulatorami MPPT Victron Energy.
Do tego turbina wiatrowa D400 firmy Ecletic Energy. Jest to obecnie najwydajniejszy wiatrak na rynku. Na jachtach regatowych np. Vendee Globe innych wiatraków nie znajdziecie. Na S/V Crystal kręci się nieprzerwanie i bezawaryjnie od ponad 7 lat. Zdecydowanie wart swojej wysokiej ceny. Wiatrak w zależności od siły wiatru może dać i ponad 500 W, jednak tak silne wiatry zdarzają się rzadko. Zwykle na kotwicy przy wietrze 10-15 w jest to ok 100 W. Sporo mniej niż z solarów, ale za to dzień i noc bez przerwy.
Ładowanie wiatrowe i solarne razem świetnie się uzupełniają i pozwalają, aby lodówka i 2 zamrażarki chodziły non stop.
Na S/V Crystal mamy też cały czas 230 V w gniazdkach. Poza portami prąd dostarcza nam przetwornica 3 kW firmy Victron Energy.
Normalnie przy słonecznej pogodzie na zasilenie tych wszystkich urządzeń wystarczają panele i wiatrak. Silnikiem ładujemy tylko, gdy dłużej nie ma słońca.
Kotwiczenie
Tu też nasze wyposażenie jest bezkompromisowe i mocno przewymiarowane. W końcu większość czasu w ciągu najbliższych 6 lat spędzimy na kotwicy! Spokojny sen na kotwicy nawet kiedy na deku gwiżdże wiatr jest bezcenny. Dlatego w tej kwestii poszliśmy na całość.
Kotwica główna
Nasza główna kotwica jest typu Rocna waży aż 55 kg. Według tabel producenta dla naszego jachtu od biedy wystarczyłaby Rocna 20 kg. Więc po co to wszystko? Dno nie zawsze jest pięknym piaseczkiem, czy mułem. Czasami są to kamyczki i wtedy waga kotwicy ma ogromne znaczenie. Po prostu w takim dnie lżejsza kotwica nie zaryje się nigdy. A co gdy jeszcze przy takim dnie przyjdzie huraganowy wiatr? Aby w takich sytuacjach czuć się bezpiecznie wyznajemy zasadę, że kotwica powinna być tak duża jak tylko jest w stanie ją wyciągnąć wyciągarka.
Łańcuch kotwiczny jest długości 80 metrów i średnicy 10 mm. Wystarczy. Jak by tego było mało możemy doczepić jeszcze 50 metrów elastycznej liny cumowniczej. Kotwicę wydajemy i wyciągamy za pomocą windy Lofrans Tigres
Druga i trzecia kotwica
Nasza druga kotwica, którą wozimy na rufie i która spokojnie mogłaby być naszą kotwicą główną. Zresztą była nią w latach 2014-2016 i ani razu nie zdarzyło się żebyśmy ruszyli się choćby o metr. To 33 kg Rocna. W razie utraty głównej kotwicy gdzieś na krańcu świata nie zostajemy na lodzie. Mocujemy na dziobie i już.
Trzecia kotwica waży 25 kg i jest typu Bric. To coś z rodziny Danforth’a tylko bez bocznych poprzeczek. Znakomicie sprawdza się w mule i piachu i do wiatru 35 węzłów jest w stanie utrzymać Krysię w miejscu.
Nawigacja, elektronika i łączność
Dostęp do wszystkich niezbędnych informacji ma sternik stojący za kołem sterowym. Ma tam do dyspozycji ploter Raymarine eS75, na którym oprócz mapy elektronicznej widzi wszystkie obiekty AIS. Do tego na pulpicie znajduje wiatrowskaz Raymarine i60, sterowanie autopilotem. To jednak nie wszystko. Dość często poruszamy się po słabo zmapowanych obszarach, gdzie mapy najzwyczajniej w świecie są kompletnie oderwane od rzeczywistości. Dzięki patrzącemu na 200 metrów do przodu sonarowi EachoPilot 2D sternik nie tylko wie ile metrów wody jest pod, ale także jak układa się dno przed jachtem. Pozwala to w porę zauważyć podwodną przeszkodę i zareagować. Do tego jako backup standardowy głębokościomierz firmy NASA.
Dzięki tym wszystkim topowym urządzeniom, sternik ma dostęp do wszystkich informacji potrzebnych do bezpiecznego prowadzenia jachtu.
W środku jachtu przy stole nawigacyjnym jest dostęp do wszystkich informacji dostępnych za kołem sterowym, z wyjątkiem sonaru. Na komputerze nawigacyjnym oprócz mapy i obiektów AIS jest możliwość wyświetlania obrazu radaru.
Mapy papierowe
Tak często zmieniamy akweny, że mapy papierowe traktujemy jako backup w razie awarii elektroniki. Dlatego posiadamy tylko papierowe generalki. Zważywszy jednak, że obecnie można nawigować również za pomocą tabletu, czy telefonu to jednoczesna awaria wszystkich tych urządzeń wydaje się praktycznie niemożliwa.
Łączność satelitarna
Tu jesteśmy nadzwyczaj mocni i myślę, że jest bardzo niewiele jachtów tej wielkości posiadających tyle systemów satelitarnych zapewniających łączność na całym globie.
Naszym podstawowym systemem komunikacyjnym jest IridiumGO!. Z siecią Iridium łączy się ono za pomocą zamontowanej na stałe zewnętrznej anteny. W środku jachtu z IridiumGo! łączymy się bezprzewodowo za pomocą WiFi. Dzięki niemu jesteśmy w stanie dzwonić, wysyłać SMS-y, oraz maila z każdego miejsca na ziemi.
Fajne jest to, że nasi załoganci bez limitu i zupełnie za darmo mogą wysyłać i odbierać satelitarne SMS.
System IridiumGo! służy też do odbierania prognoz pogody. Do tego celu korzystamy z programu PredictWind, który zapewnia nam nielimitowany dostęp do 4 różnych modeli pogodowych. Dzięki temu z pogodą jesteśmy cały czas na bieżąco (o PredictWind możesz przeczytać więcej tutaj).
Tracking S/V Crystal, czyli pozycja jachtu na bieżąco
IridiumGo! to także nasz tracking, ponieważ automatycznie wysyła naszą pozycję, która dodaje się na mapie Google (sprawdź to tutaj). Oprócz zwyczajnej komunikacji IridiumGo! posiada magiczny guziczek wzywania pomocy poprzez system GEOS.
Tak więc to małe urządzonko zapewnia praktycznie wszystkie nasze komunikacyjne potrzeby, gdy jesteśmy z dala od lądu. Ma tylko jeden minus. Połączenie internetowe jest strasznie wolne 😉
Kolejnym urządzeniem do komunikacji satelitarnej obsługiwane spod pokładu Crystal to Inmarsat Mini C z DSC. Pozwala ono na wysyłanie i odbieranie maili oraz SMS. Jest to strasznie drogie, więc w tej kwestii jest po prostu backupem dla IridiumGo!. Dodatkowo jest ono części serwisu SafetyNET, który to automatycznie i zupełnie za darmo ściąga ostrzeżenia pogodowe, nawigacyjne, oraz informacje SAR. Taki Navtex o globalnym zasięgu. Nasz Inmarsat Mini C jest również częścią globalnego systemu GDMSS. Czyli jest to drugi niezależny system wzywania pomocy za pomocą wciśnięcia guzika.
Do roku 2018 podstawowym systemem łączności na Crystal był Inmarsat BGAN. Ten globalny system zapewnia dostęp do Internetu, oraz pozwala na wykonywanie połączeń telefonicznych. Na jachcie posiadamy 2 terminale pozwalające połączyć się z siecią BGAN. Chwilowo ze względu na IridiumGo! nie używamy.
Odsalarka
Po pięciu latach użytkowania odsalarki Schenker Smart 30, która produkowała 30 litrów wody na godzinę, przyszedł czas na zmiany. W Kanadzie zakupiliśmy i złożyliśmy do kupy urządzenie produkujące aż 200 litrów wody w godzinę! Pozwala to napełnić nasze 700 litrowe zbiorniki w 3 godziny. To chyba zamyka temat martwienia się o wodę na Crystal. Gdziekolwiek jesteśmy, niezależnie czy jest to Arktyka, czy bezludny atol dowolną ilość wody jesteśmy w stanie wyprodukować sobie sami 😉
Zapraszamy do przeczytania artykułu na naszym blogu i obejrzenia filmu o tym jak działa nasza odsalarka.
Ogrzewanie
Do dyspozycji mamy dwa niezależne systemy grzania. Ciepła woda, która cyrkuluje po jachcie, ogrzewa się od pracującego silnika lub poprzez potężny piec Eberspacher Hydronic M10 o mocy 10 kW. To bardzo dużo 😉
Wyposażenie hotelowe jachtu S/V Crystal:
- 5 kabin
- 3 prysznice (1 na zewnątrz)
- ciepła woda – bojler grzejący wodę z sieci, silnika i ogrzewania
- 2 WC
- kompletnie wyposażony kambuz
- lodówka – działa również podczas długiej żeglugi
- 2 zamrażarki – działają również podczas długiej żeglugi
- inverter 230V 3 KW Victron Energy
- gniazdka 230V w każdej kabinie (230V podczas żeglugi)
- prześcieradła, poduszki
- generator wiatrowy 500W – obecnie najbardziej zaawansowany na rynku model D-400
- panele słoneczne 1140W
- akumulatory litowe 600 Ah
- ODSALARKA 200 litrów na godzinę
- Ogrzewanie Eberspracher Hydronic M10 – 9,5 kW
- osłona przed słońcem (Bimini)
- szprycbuda
- radio z CD/mp3/usb
- 2 pontony (3,2 m) Zodiac
- silnik przyczepny Yamaha 15 KM
Mesa widziana z lewej kabiny dziobowej Mesa od strony stołu nawigacyjnego Kambuz na S/V Crystal Stół nawigacyjny i kambuz Schodki pod pokład Mesa na S/V Crystal Lewa kabina rufowa. Koje mogą być przedzielone deską o wysokości 40cm Szafka (jaskółka) w kabinach rufowych Prawa kabina rufowa. Koje mogą być przedzielone deską o wysokości 40cm Zlew w kabinie dziobowej Toaleta/Kingston na S/V Crystal
Zapraszamy na pokład jachtu S/V CRYSTAL na rejsy morskie w wyjątkowych i egzotycznych miejscach!
Michał i Ola