Żeglarska pogoda na morzu

Od wczoraj przechodzi pod nami dość rozległy niż. Nie jest to może jakiś masakrator, ale wieje wystarczająco, by w prognozie GMDSS wskoczyć do rubryczki „gale warning”, czyli ostrzeżenie przed sztormem. U nas w nocy wiało 25-30 węzłów, a od południa 27-35 węzłów. Te wyższe wartości to szkwały, które czasami trwają dobrą minutę. Do tego leje nieprzerwany deszcz. W skrócie „piździ jak w kieleckim”.

Na zewnątrz spędziliśmy tylko 10 minut rano. Był to czas potrzebny na kolejne refowanie żagli. Mamy ich bardzo niewiele, a dalej płyniemy średnio 7 węzłów. Na szczęście wiatr powoli odpuszcza i pewnie w nocy trochę żagli rozwiniemy by trzymać dobre tempo żeglugi.

W trybie zombie

Od wczoraj jesteśmy w trybie zombie. Niby coś tam robimy, czytamy, ale głównie chodzi o to żeby przeczekać pogodę. Większość czasu jedno z nas śpi zagrzebane w śpiworku, a drugie siedzi w mesie z pilocikiem do autopilota. Przy mocniejszych szkwałach odpadamy, a jak wycie mija to wracamy na kurs. W sumie to możemy tylko siedzieć lub leżeć, bo poruszanie się po jachcie jest bardzo powolne i mimo trzymania się istnieje zawsze ryzyko, że zostaniemy wyrwani z kapci.

Żeglarska prognoza pogody

Jeśli zastanawiasz się jak sprawdzamy pogodę, to w skrócie wygląda to tak:

Ze światem łączymy się za pomocą IridiumGo!. Dzięki temu małemu urządzonku jesteśmy w stanie odebrać maila i ściągnąć pogodę. Połączenie jest kosmicznie wolne – 2.4 Kb/s. To 20 razy wolniej niż modemy telefoniczne 20 lat temu 😉 Oczywiście otworzenie jakiejkolwiek strony nie wchodzi w grę. Tak więc prognoza pogody musi do nas przyjść mailem w załączniku lub może być ściągnięta za pomocą specjalnego programu zoptymalizowanego do pracy z wolnym łączem Iridium.

Prognozy pogody ściągamy za pomocą programu Predict Wind. Mamy możliwość ściągnięcia prognoz generowanych przez kilka modeli pogodowych, jednak my ściągamy dwa – amerykański GFS oraz europejski ECMWF . Dodatkowo mamy możliwość pobrania prądów morskich z trzech różnych modeli. Zaznaczamy w programie obszar i na ile dni do przodu ma być prognoza oraz jakie dane ma zawierać. My zwykle pobieramy prognozę dla wiatru, szkwałów, opadów i fal.

Temat prognoz na oceanie jest bardziej złożony i napiszę o nim oddzielnego posta.

Tłuściutkie rarytaski – pole po bitwie

Ola pisała wczoraj, że z narażeniem życia upiekła babeczki. Podobno wyszły za bardzo maślane i podobno część mieliśmy zamrozić. Chciałem zdementować te plotki. Ciasteczka były idealne i wszystkie zostały pożarte. W trybie zombie apetyt rośnie 😉

Jak to czytacie to jesteśmy już bardzo blisko celu! Jak wszystko dobrze pójdzie, to za dobę będziemy już smacznie chrapać w zatoczce wyspy Attu. Oboje marzymy już o możliwości spania 10-12 godzin non stop… Czasem niewiele potrzeba do szczęścia 😉

Michał

Fakty z pokładu Crystal

Doba żeglugi ku Aleutom: 34. (26.07.2022)

Suma przepłyniętych mil vs. suma mil do celu: 4817 Mm vs. 115 Mm

Maksymalna temperatura powietrza: 10,2°C (pod pokładem 14,1°C)

Temperatura wody: 12,4°C

Danie dnia: Ryż z tofu i warzywami (przygotowany dwa dni temu, bo wiedzieliśmy że dziś nie będzie warunków do gotowania). A na kolację wjechała zupka chińśka z torebki – zombie to lubią 😉

Sprawdź, gdzie na Pacyfiku teraz jesteśmy! Naszą aktualną pozycję znajdziesz na https://skiff.pl/pozycja/

Spodobał Ci się ten tekst? Dmuchnij więc wiatr w żagle Krysi:

Postaw nam kawę na buycoffee.to

lub