Jak łatwo zrozumieć działanie systemu elektrycznego na jachcie

Prawo Ohma

Jeśli fizyka nigdy nie była Twoim konikiem, nie martw się! Poniżej kilka podstawowych pojęć i jednostek, które prawdopodobnie poznałeś już w podstawówce.

Na początek kilka podstaw, bez których nie można rozmawiać o systemie elektrycznym. Są to:

I – jednostką natężenia prądu to AMPER (A)
U– jednostką napięcia prądu jest VOLT (V)
R – jednostką oporu jest OM (Ω)
P – jednostką mocy jest WAT (W)

P = UxI – moc to napięcie pomnożone przez natężenie
R=U/I

Prąd jest jak woda płynąca przez rurę

Wyobraź sobie rurę przez którą płynie woda.

Napięcie (wolty) to różnica ciśnień między początkiem, a końcem rury.

Natężenie (ampery) to ilość wody płynącej przez rurę.

Opór (omy) jest odwrotnie proporcjonalny do średnicy rury. Im większy opór, tym cieńsza rura.

Amperogodziny (Ah) a watogodziny (Wh)?

Ah – pojemność akumulatora wyraża się w amperogodzinach. Jest to ilość prądu płynącego w jednostce czasu.
Czyli np. 100Ah to 100 amperów płynących przez godzinę, ale też 10 amperów płynących przez 10 godzin itd.

Jednostka Ah zależy od napicia przy jakim płynie prąd. Dlatego porównywanie dwóch pojemności akumulatora lub zużycia wyrażonych w Ah ma sens tylko wtedy, kiedy mamy do czynienia z tym samym napięciem. 100 Ah w systemie 12V to dwa razy mniejsza użyteczna pojemność niż 100 Ah w systemie 24 V.

Wh – jest to jednostka zużycia energii. Jest to ilość energii zużywanej w jednostce czasu. 100 Wh odpowiada ilości energii jaką zużyło urządzenie o mocy 100 W pracujące przez godzinę, ale też urządzenie o mocy 10 W pracujące przez 10 godzin.

W przeciwieństwie do amperogodzin, watogodziny są jednostką niezależną od napięcia. Tak więc system 10 kWh w systemie 12V ma taką samą użyteczną pojemność jak system 10 kWh w systemie 24V.

1 Wh = 1 Ah * U – watogodzina to amperogodzina przemnożona przez napięcie

Jeśli masz własne doświadczenia, czy przemyślenia w tej materii to koniecznie zostaw komentarz pod wpisem!

Linki do pozostałych części poradnika:

  1. System elektryczny na jachcie – wstęp
  2. Jak łatwo zrozumieć działanie systemu elektrycznego na jachcie (teraz czytasz)
  3. Ile prądu zużywa nasz system elektryczny na jachcie?
  4. Odnawialne źródła energii na jachcie – wstęp
  5. Odnawialne źródła energii na jachcie – panele słoneczne
  6. Odnawialne źródła energii na jachcie – generatory wiatrowe
  7. Odnawialne źródła energii na jachcie – hydrogeneratory
  8. Ile akumulatorów na jachcie?
  9. Jak poprawnie ładować akumulatory na jachcie?
  10. Jak szybko można ładwoać akumulatory na jachcie?

Seria artykułów o akumulatorach litowych na jachcie

  1. Akumulatory litowe na jachcie – wprowadzenie
  2. Dlaczego akurat akumulatory litowe na jachcie?
  3. Gotowe akumulatory litowe na jachcie – przegląd
  4. Możliwe topologie systemu LFP na jachcie
  5. Samodzielny projekt akumulatorów litowych na jachcie
  6. Ładowanie akumulatorów LiFePO4
  7. LiFePO4 na jachcie Crystal – co mamy?

* górny obrazek ze strony mammothmemory.net

Chcesz wiedzieć więcej lub potrzebujesz pomocy przy Twoim konkretnym projekcie? Zapraszamy na indywidualne konsultacje – więcej info tutaj lub napisz do nas: info(at)skiff.pl.

Spodobał Ci się ten tekst? Dmuchnij więc wiatr w żagle Krysi:

Postaw nam kawę na buycoffee.to

lub